Het Duitse erotiekconcern Beate Uhse moet op zoek naar een nieuwe baas. De Nederlandse topman Serge van der Hooft heeft de raad van commissarissen woensdag laten weten dat hij zijn functie om persoonlijke redenen neerlegt.

Van der Hooft stond sinds september 2010 aan het roer van het moederbedrijf van Christine le Duc en Pabo. Hij blijft wel aan als hoofd van de groothandelsdivisie van Beate Uhse. Financieel directeur Kees Vlasblom, eveneens een Nederlander, neemt de leiding op zich tot een definitieve opvolger is gevonden.

Geschiedenis Beate Uhse

De geschiedenis van het Duitse erotiekbedrijf Beate Uhse is een opmerkelijke. Oprichtster Beate Uhse is van oorsprong kunstvliegpiloot, maar na het verbod op vliegactiviteiten na de Tweede Wereldoorlog kan ze haar beroep niet langer uitoefenen.

De verkoop van een brochure over periodieke onthouding levert haar het nodige geld op. Dat leidt in 1951 tot het ‘Versandhaus Beate Uhse’, waar condooms en boeken over seksuele hygiëne worden verkocht. Tien jaar later opent Uhse de eerste seksshop ter wereld.

Het seksbedrijf staat in zijn beginjaren vooral bekend als een postorderbedrijf met winkels achter stations en in rosse buurten. De retailer moet echter steeds meer moeite doen om de omzet via de catalogus op peil te houden. Net als Wehkamp en Neckermann in ons land kan Beate Uhse niet anders dan de omslag naar online maken.

Transformatie naar lifestylebedrijf

Dat gebeurde onder leiding van Van der Hooft. Hij slaagde erin het Duitse erotiekbedrijf te transformeren. Inmiddels is het grootste deel van die directie verdwenen en het online kanaal goed voor 55 procent van de totale omzet van 143 miljoen euro.

Ook verlegde het bedrijf met zijn aanbod aan erotische films, seksspeeltjes en lingerie met succes de aandacht van mannelijke klanten naar vrouwen. Sekspeeltjes zijn nog altijd bij Beate Uhse te koop, maar liggen tegenwoordig naast de lingerie, mode en beautyproducten. “We zijn veranderd van een seksbedrijf in een erotic lifestylebedrijf”, zei Van der Hooft eerder dit jaar tegenover RetailWatching.nl. “En van een specialist naar een generalist.”

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl